top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAmit Rosi

תל"ן – איך לבחור את התוכנית המתאימה ביותר

מה זה תל"ן?

ראשי תיבות של תל"ן הם “תכנית לימודים נוספת”. זוהי תוכנית לימודים אשר קיימת בנוסף לתוכנית הלימוד הפורמלית של משרד החינוך. זוהי תכנית לימודים נוספת על פעילויות הגן במימון ההורים. התוכנית מתבססת על סעיף 8 לחוק החינוך הממלכתי, לפיו שר החינוך רשאי לאפשר להפעיל תכנית לימודים נוספת, בנוסף לתוכנית הלימודים הבסיסית ועל פי בקשת הורי התלמידים. תל”ן מאפשרת להורי התלמידים סוג של עצמאות לגבי בחירת תכני הלימודים והם מתווספים ללימודים הרגילים. תוכניות תל”ן הן שונות ומגוונות ובכל בית ספר ניתן למצוא פעילויות תלן שונות בהתאם לתוכניות שיזמו ההורים.


בפרט, תוכניות לימודים נוספות מאפשרת בין היתר לפתח מספר נושאים עיקריים: יצירתיות ויזמות. מבחינת יצירתיות התלמידים חווים ולומדים חשיבה יצירתית, דמיון, גישה, תפישה, מידע. ביזמות התלמידים לומדים: יזמות, המשמעות בלהיות יזם, הקמת חברה, חשיבה על רעיון והצגתו. מדובר בנושאים שנראים מעבר לתוכנית הלימודים, אך כאמור ניתן בהחלט לפתח אותם במסגרת תל"ן, וזאת לאור חשיבות של נושאים אלו. בתל"ן קיימות תוכניות רבות, כאשר הנפוצות שבהם הן: מדע וטכנולוגיה, אלקטרוניקה, רובוטיקה וחקר החלל, מוסיקה, אמנות, שחמט, לגו, אנגלית, אייפד, מחשבים, קומיקס, יזמות, הנדסאים, יוגה, זומבה ועוד.


תל"ן- יתרונות וחסרונות

בטרם נתייחס לבחירת התוכנית המתאימה, נפרט בקצרה את יתרונות וחסרונות של תל"ן. מבחינת יתרונות, תל"ן מתאימה לכל שכבת גיל, כלומר כבר מכיתת הגן היא יכולה להתקיים, וכמו כן היא קיימת לאורך כל כיתות היסודי. הדבר מאפשר ליצור המשכיות, אשר יכולה לתרום למוטיבציה של התלמידים ולפיתוח היכולות הנדרשות אצלם, כלומר יש זמן מספק ואין מגבלה של שנת לימודים אחת בלבד. יתרון נוסף ומאוד משמעותי של תלן הוא הבחירה החופשית, כלומר תלמידים יכולים לבחור תוכנית תל"ן המתאימה להם ביותר, הדבר גם מציג אותם כבוגרים שאחראיים על החלטתם ומחזק את הביטחון העצמי שלהם. כמו כן הם יכולים לבחור את הכיוון אליו הם שואפים, לפתח תחומי עניין שלהם.


עם זאת לתל"ן גם כמה חסרונות – ראשית מבחינת נושא עלות, עלות שעת תוכנית לימוד נוספת נעה בין 170 ₪ ל- 600 ₪ . מימון תל"ן הוא בעיקר על ההורים, כאשר הרשות המקומית יכולה לסייע בתשלום זה, דבר היוצר אי שוויון בין ההורים ממצב סוציו אקונומי שונה ובין רשויות שונות. לפיכך יש הטוענים כי בפועל תלן הפכה להפרטה הגדולה ביותר שנעשתה במערכת החינוך ב-40 השנים האחרונות, כאשר הפרטה זו מתקיימת ללא קשר לרצון ההורים, כלומר ההורי לא נשאלים לגביה.



איך בוחרים את תוכנית התל"ן המתאימה?

ראשית כל – לפי תחומי עניין של הילדים. בנוסף לידע אודות תחומי עניין שלהם הקיים מתוך הסתכלות עליהם בשעות לימודים רגילות, ניתן גם להתייעץ איתם ולשאול לגבי דעתם. כן-כן, גם בגיל הגן אפשר לשאול אותם, כמובן באופן שמתאים לגילם, אבל יתכן ותקבלו רעיונות חדשים שלא חשבתם עליהם. אפשרות נוספת היא לבחור לפי חזון בית ספר או מוסד חינוכי, חיסרון בשיטה זו הנו בכך שהדבר עלול להרתיע את התלמידים ולהוריד את המוטיבציה שלהם. מנגד, אם הם מזדהים עם חזון בית הספר או המוסד החינוכי, סביר להניח שיקבלו בהבנה ובברכה את בחירת תל"ן בהתאם לקריטריון זה. כמו כן בטרם הבחירה כדאי להכיר את כל הכיוונים האפשריים של תוכנית לימוד נוספת, כאשר בפרט ניתן לשים לב לכיוונים המחזקים כישורי חיים שונים: איך להתנהל בחיים, איך לדבר, לתקשר, ליזום, ליצור, לחשוב יצירתי, לימוד מיומנויות מחשב ויכולות ביטוי מול קהל. אלו דברים חושבים לכל ילד וילדה שיכולים מאוד לסייע להם בהמשך החיים. המלצה נוספת הנה לערוך שאלוני תל"ן בסוף תקופה, בדרך כלל בסוף כל שנה. יש לעודד את הילדים לענות על השאלונים הללו, ולשאול אותם הן על התוכנית לימוד נוספת באופן כללי והן על מרכיביה השונים ולימודים שונים במסגרת התוכנית. את המילוי יש לעשות אנונימי כדי שהילדים לא יחששו להביע את דעתם, כדי להתגבר על ה-"לא נעים". כמו כן זוהי הזדמנות נהדרת ללמד אותם אודות ביקורת בונה. זו מטרה חשובה בפני עצמה שתסייע להם בהמשך החיים גם כן. לסיכום, תל"ן היא כלי חינוכי מעניין שרצוי מאוד להשתמש בו ולנצל אותו במידה מרבית, תוך התחשבות ברצון הילדים ובצורכיהם גם יחד, מבלי לפגוע בצוות שמעביר אותו.

798 צפיות0 תגובות
bottom of page